Lovely Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Lon - WaarBenJij.nu Lovely Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Lon - WaarBenJij.nu

Lovely Lhasa

Door: Lon

Blijf op de hoogte en volg Lon

13 Juni 2014 | China, Lhasa

Al teruglezend, merk ik dat ik verre van volledig ben. We maken zo veel mee, eigenlijk is het onbeschrijflijk. Dit is echt een droomreis! Ik probeer met mijn verslagjes en de foto's en indruk te geven en ik hoop dat dat lukt :-). Voor de geïnteresseerden: ik heb nog heul veul meer foto's, verhalen en anekdotes dus zet de wijn maar alvast koud!

Lhasa......al jaren een plek die tot mijn verbeelding spreekt en nu ben ik er. Zo VET! Vergeet het beeld uit 7 years in Tibet, Brad P kom je ook niet tegen, maar wat een bruisend geheel. Alles loopt hier door elkaar. Nieuw, oud, traditioneel, modern, Tibetaans, Chinees, rijk, arm, spiritualiteit en made-in-Taiwan-commercie.
De eerste avond kort kennisgemaakt met de stad, gegeten in Dunya, een restaurant gerund door een Nederlands echtpaar. En na een biertje op het balkon vh restaurant heerlijk geslapen.

Gisteren het Potala Paleis van de Dalai Lama bezichtigd. Wederom een ontroerend moment. Na een mega klim, tig trappen op, mochten we om 12.40u naar binnen om een uur het paleis te bezichtigen. Ja, Chinese stiptheid. We hebben ontzettend veel mazzel want juni is een heilige maand in Tibet/boeddhisme. Overal zijn speciale ceremonies en de rituelen zijn uitgebreider. Ook zijn er meer pelgrims, zij komen van huis en verplaatsen zich steeds met kleine stapjes en volledig op de grond gaan liggen(ik zal het voor doen als ik terug ben). Sommigen zijn zo al maanden onderweg.

Vandaag is DE dag voor de Tibetaanse Boeddhisten, zij lopen de grote kora (gebedsronde). Vandaag is de heiligste dag van de heilige maand (ivm volle maan). Het is een drukte van jewelste op straat. Wij hebben soort van huisarrest omdat ons hotel in de kora-route ligt. We kunnen nu geen religieuze plaatsen bezoeken want die zijn enkel toegankelijk voor Tibetanen. Ook mogen we geen foto's maken, dat dan weer van de Chinezen. 5 jaar geleden zijn er flinke rellen uitgebroken waardoor ze nu extra maatregelen hebben genomen. Voornamelijk veel Chinees machtsvertoon, de straten staan vol met politie en leger, ach maken we dat ook eens mee.

Alternatief voor vanmiddag: massage bij salon gerund door blinden. Dat wil ik meemaken! Shoppen, ook niet erg. Borrelen en relaxen, ze mogen me vaker huisarrest geven, haha!

Tot slot de categorie to much info: na de poepellende, zitten we nu met zijn allen in de snotfase. Oftewel: regelmatig vergelijkend snotonderzoek. Serieus, wat er hier uit je neus komt???? Complete bloedproppen (volgens groepsgenoot net embryo's), lange groene slierten, korsten, zwart vuil. Onze neuzen zijn net een micro kosmos waar de complete evolutietheorie plaatsvindt (op kleine schaal, hoop ik, haha, voordat er dadelijk dinosaurussen uit mijn neus komen).

Uitbreiding woordenlijst:
- karmaatje (alles draait hier (letterlijk en figuurlijk) om karma, daar gaan we natuurlijk heel serieus mee om maar zo nu dan moet je ff relativeren)
- Tibetaanse Riooltje (de heerlijke geur hier (NOT) hebben we eerst geprobeerd bloemig te beschrijven (viooltje), dat ging niet, vandaar deze liefkozende naam)

  • 13 Juni 2014 - 12:50

    Ilja:

    We moeten de 28e maar op tijd naar A'dam gaan, want wil natuurlijk nog veel meer horen en zien :) Lhasa is voor ons al weer 8 jr geleden en volgens mij is er best wat veranderd. Hoef niet te zeggen dat je nog volle bak moet genieten van 'het dak van de wereld', want dat doe je zeker weten. Goede reis vast naar China en ben reuze benieuwd hoe de hemeltrein zal zijn.
    xxx

  • 15 Juni 2014 - 22:10

    Cynthia:

    Ha Lonneke,
    Wat een belefenissen zeg. Geniet er nog ontzettend van!
    Ik kijk uit naar je verhalen als je terugkomt. Wijn klinkt goed, beter dan de Autobar....
    Liefs, Cynthia

  • 16 Juni 2014 - 07:22

    Ruth:

    Heeee Lon!
    Wat een avonturen! Heel bijzonder om te lezen!
    Geniet er nog even van en tot snel! Ben benieuwd naar je foto's en verhalen!

    Liefs, Ruth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lon

Actief sinds 18 Mei 2014
Verslag gelezen: 83
Totaal aantal bezoekers 2625

Voorgaande reizen:

24 Mei 2014 - 22 Juni 2014

Cultureshock!

Landen bezocht: